Η αρχαία Παφιακή τριάδα το θέμα διάλεξης του Φυσιολατρικού Ομίλου Πάφου
«Η αρχαία Παφιακή τριάδα: Αφροδίτη, Κινύρας, Ικάριος»
είναι το θέμα διάλεξης που διοργανώνει ο Φυσιολατρικός Πνευματικός Όμιλος Πάφου, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, με ομιλητή τον πρώην Διευθυντή της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Κύπρου Άρη Γεωργίου.
Στόχος της διάλεξης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, είναι να παρουσιαστεί μια πολύ σημαντική πτυχή της Ιστορίας της Πάφου, η οποία μπορεί να αποτελέσει ακόμη ένα άξονα εκδηλώσεων στα Πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2017.
Το θέμα της διάλεξης, που θα πραγματοποιηθεί στις 7:30 το βράδυ, την Παρασκευή, 21 Ιουνίου, στον Πολυχώρο Πολιτισμού Παλιά Ηλεκτρική, άπτεται της Ιστορίας της Πάφου με επίκεντρο τρεις σημαντικές προσωπικότητες που αποτελούν, σύμφωνα με τον Άρη Γεωργίου, την «Αρχαία Παφιακή Τριάδα, Αφροδίτη, Κινύρας, Ικάριος».
Στο πλαίσιο της διάλεξης ο ομιλητής Άρης Γεωργίου έχει εκδώσει την ομιλία του σε σχετικό βιβλιάριο, το οποίο θα διανέμει δωρεάν.
Σύμφωνα με τον ομηρικό μύθο, συνεχίζει η ανακοίνωση, η Αφροδίτη γεννήθηκε στην Πέτρα του Ρωμιού. Σπρωγμένη από το Ζέφυρο στη θάλασσα η θεά καλλωπίστηκε από τις θεραπαινίδες της Ώρες, και μεταφέρθηκε στον Όλυμπο, όπου παρουσιάστηκε στο Δία και τους υπόλοιπους θεούς.
Η εκδοχή ωστόσο του Ησίοδου, προστίθεται στην ανακοίνωση, αναφέρει πως η Αφροδίτη γεννήθηκε στα ανοιχτά των Κυθήρων, ενώ και πάλι με τη βοήθεια του Ζέφυρου ταξίδεψε μέχρι την Πάφο. Πέρασε από τα Κύθηρα και κατόπιν κατευθύνθηκε στην Κύπρο.
Όσον αφορά τον Κινύρα, η ελληνική μυθολογία αναφέρει πως ήταν ιερέας και βασιλιάς στην Κύπρο.
Ωστόσο κατά τη βιβλιοθήκη Απολλοδώρου ο Μενέλαος , ο Οδυσσέας και ο Ταλθύβιος πήγαν και βρήκαν τον Κινύρα προκειμένου να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή του στον Τρωικό πόλεμο. Ο Κινύρας υποσχέθηκε να στείλει 50 πλοία, αλλά τελικώς έστειλε μόνο ένα πραγματικό πλοίο, ενώ τα άλλα 49 ήταν πήλινα ομοιώματα πλοίων. Με τον τρόπο αυτό εξαπάτησε τους Ελλαδίτες.
Ο Κινύρας και ο Απόλλων συναγωνίσθηκαν για το ποιος ήταν ο καλύτερος στο παίξιμο της λύρας. Ο Κινύρας έχασε και μετά από αυτό αυτοκτόνησε. Στην Κύπρο τον θεωρούσαν εφευρέτη μουσικών οργάνων, όπως το φλαούτο.
Σε μεταγενέστερες παραδόσεις, που εμφανίζονται τον 5ο αιώνα π.Χ., ο Κινύρας συνδέεται με τον Άδωνη ενώ σε άλλη εκδοχή των ίδιων παραδόσεων, από την Ασία ο Κινύρας, γιος του Σανδόκου και της Φαρνάκης, πριγκίπισσας των Υδριέων, ήρθε στην Κύπρο, όπου και ίδρυσε την Πάφο.
Όσον αφορά τον Ικάριο , σύμφωνα με το μύθο, ο Ικάριος φιλοξένησε τον Διόνυσο στο σπίτι του όταν ο θεός επισκέφθηκε την Αττική για να διδάξει στους ανθρώπους την καλλιέργεια της αμπέλου και την παρασκευή του οίνου. Ο Διόνυσος ευχαριστήθηκε από τις περιποιήσεις του και τον δίδαξε την αμπελουργία και την οινοποιία. Επίσης, ο θεός ερωτεύθηκε την κόρη του Ικαρίου, την Ηριγόνη και απέκτησαν μαζί ένα γιο, τον Στάφυλο. Επιπλέον, χάρισε στον Ικάριο και ένα ασκί κρασί με την εντολή να το κεράσει στους γείτονές του ή σε βοσκούς.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο Ικάριος ακολουθώντας τις οδηγίες, καλλιέργησε την άμπελο, γεύθηκε τον καρπό και το χυμό του καρπού της, και ευφράνθηκε τόσο, ώστε ο ίδιος επιθύμησε να διαδώσει το νέο αγαθό. Γέμισε λοιπόν ασκούς με κρασί και επισκεπτόμενος τα χωριά και τις εξοχές της Αττικής πάνω σε άρμα, ακολουθούμενος από τη σκυλίτσα του, κερνούσε τους γεωργούς και τους βοσκούς.
Αλλά όταν οι βοσκοί ήπιαν κρασί για πρώτη φορά στη ζωή τους, ζαλίστηκαν και νόμισαν ότι η ζάλη οφειλόταν στο ότι ο Ικάριος τους είχε δηλητηριάσει. Για το λόγο αυτό τον σκότωσαν και πέταξαν το πτώμα σε ένα βαθύ πηγάδι. Η σκυλίτσα του Ικάριου, η Μαίρα ειδοποίησε την Ηριγόνη με τα γαυγίσματά της και την οδήγησε στο άταφο πτώμα του πατέρα της. Τότε η Ηριγόνη, αφού έθαψε τον πατέρα της, από την απελπισία της κρεμάστηκε από ένα δέντρο πάνω από τον τάφο του πατέρα της.
Ο Διόνυσος θύμωσε με τους Αθηναίους για τη δολοφονία του Ικάριου και τους έστειλε μια συμφορά: Οι κόρες τους καταλήφθηκαν από μανία και κρεμάστηκαν κι αυτές. Οι Αθηναίοι ρώτησαν το μαντείο και πήραν την απάντηση ότι ο θεός έπαιρνε εκδίκηση για το θάνατο του Ικάριου και της Ηριγόνης. Τότε οι Αθηναίοι εντόπισαν και τιμώρησαν εκείνους που είχαν δολοφονήσει τον Ικάριο, ενώ καθιέρωσαν κατ` εντολή του μαντείου και μία εορτή κάθε καλοκαίρι, την Αιώρα, κατά την οποία κρεμούσαν χωρίς να απαγχονίζουν κόρες πάνω σε δέντρα.